Exposició ‘Filant idees. Teixint art’

Enginyers convertits en artistes. Texdencia, grup de Generació Espontània del Campus d'Alcoi de la UPV.

[ 26/06/2019 ]
Exposició ‘Filant idees. Teixint art’

El Campus d'Alcoi de la UPV ha acollit un projecte fora de l'àmbit de l'enginyeria. Es tracta de 'Filant idees. Teixint art'. Durant una setmana, estudiants que pertanyen a Texdencia, grup de Generació Espontània, han participat en “Entrellaçats. Taller d'expressió plàstica i tèxtil”, dut a terme en les instal·lacions del Departament d'Enginyeria Tèxtil i Paperera (DITEXPA). Les creacions artístiques resultants d'aquest projecte estan exposades a l'IVAM CADA Alcoi del 26 de juny al 27 d'octubre. A AITEX també ha tingut lloc una de les sessions i l'institut tecnològic ha facilitat els equips per a aquest projecte.

Ignacio Montava, professor del Departament d'Enginyeria Tèxtil i Paperera, indica que el plantejament inicial va ser que “l'alumne haguera de treballar sota les perspectiva de dos artistes del món de l'art modern. Ells van veure la possibilitat de veure materialitzades, en un disseny, les idees que volien transmetre als alumnes. Posteriorment, s'han pogut materialitzar en un teixit de Jacquard”.

Montava assegura que “ha sigut una experiència totalment diferent al que solem fer al Campus d'Alcoi de la UPV. El nostre perfil d'alumne és molt tècnic i l'acceptació de la nostra tecnologia ha sigut reconeguda per diversos artistes. Els artistes han vist que som capaços de plasmar en una tela aspectes que veien molt difícil. Per a nosaltres ha sigut una experiència molt curiosa i gratificant”. El taller va ser desenvolupat entre el 25 i 29 de març en les instal·lacions del campus i AITEX.

L'objectiu de l'exposició serà no solament analitzar aquells valors formals i tècniques que a partir dels anys 70 van alliberar l'art tèxtil de l'interiorisme, sinó mostrar com aquest tipus de creacions van conquistar l'espai, utilitzant nous materials, fins a introduir-se en línies d'investigació més contemporànies que donarien una major importància a les premisses conceptuals i a l'entramat sociocultural.

María Jesús Folch, conservadora de l'IVAM i comissària de la mostra, sosté que “quan l'IVAM es va fer càrrec de la gestió del CADA, no volia venir i colonitzar l'espai. Per aqueixa raó, l'IVAM està plantejant projectes que es vinculen a les arrels culturals i històriques de la ciutat d'Alcoi, cercant enriquir-los amb les aportacions de les seues institucions acadèmiques i de les procedents de la societat civil alcoiana”.

'Filant idees. Teixint art' s'inaugurarà el pròxim 26 de juny i mostrarà com els artistes han utilitzat el material tèxtil per als seus diferents iniciatives. L'exposició arrancarà i està inspirada de manera que “quan l'art tèxtil s'allibera dels seus nexes amb la pintura, perd tota la seua frontalitat i s'estén i conquesta l'espai per a finalitzar amb propostes més conceptuals, on l'entramat sociocultural aconsegueix una major importància en detriment de la qüestió estètica”.

Durant tot el procés creatiu han comptat amb el suport de dos artistes com són Soledad Sevilla i Simón Zabell. Soledad Sevilla va rebre el Premi Nacional d'Arts Plàstiques en 1993 i Medalla d'Or al Mèrit en les Belles arts en 2007. Per part seua, Zabell és professor de Belles arts en la Universitat de Granada i ha rebut, entre altres guardons el Premi a l'Activitat Artística atorgat en 2006 per la Junta d'Andalusia.

Soledad Sevilla sosté que la clau del taller ha sigut "elaborar una imatge que finalment s'haguera de confeccionar de forma tèxtil. Tots els alumnes, teixiran els seus propis dissenys i posteriorment exposaran les seues creacions en l'IVAM CADA Alcoi". L'artista Simon Zabell indica que aquest taller "és una autèntica novetat per a Soledad i per a mi, perquè de tèxtil no sabem res. Potser és el més curiós per a mi".

Setmana de la Ciència 2019 Setmana de la Ciència 2019
La 16a Setmana de la Ciència ha sigut tot un èxit.
Visita de Pedro Duque al Campus d’Alcoi Visita de Pedro Duque al Campus d’Alcoi
Va conèixer de primera mà la història que envolta el campus.
Acte d'Obertura del curs 2019/2020 Acte d'Obertura del curs 2019/2020
La conferència inaugural va ser impartida per Sra. Rosa Puchades Pla.
Concurs ideaT UPV Campus d’Alcoi Concurs ideaT UPV Campus d’Alcoi
VII edició del concurs ideaT UPV Campus d’Alcoi - Àgora Emprenedors.
Jornades de Portes Obertes 2020-2021 Jornades de Portes Obertes 2020-2021
Per a pares i futurs alumnes el 28 de març de 2019.
Torna First Lego League Torna First Lego League
Tornem a organitzar el Torneig Classificatori de la Comunitat Valenciana First Lego League!
Programa esportiu 2019/20 Programa esportiu 2019/20
Programa esportiu 2019/20 del 1r quadrimestre.