La UPV, en la Shell Eco-Marathon Europa 2019

L'equip IDF Eco-marathon del Campus d'Alcoi de la UPV, pertanyent a Generació Espontània, competeix aquesta setmana a Anglaterra amb un prototip totalment nou: l'IDF19.

[ 01/07/2019 ]
L'equip IDF Eco-marathon a la Shell Eco-Marathon Europa 2019

Després de més de 2.000 hores de treball, l'IDF19, el bòlid ecològic de l'equip de Generació Espontània del campus d'Alcoi de la Universitat Politècnica de València (UPV), està llest ja per al seu gran desafiament: la Shell Eco-Marathon Europa 2019.

La cita és aquesta setmana a l'històric circuit de Brooklands, situat al Mercedes-Benz World (Weybridge, Regne Unit). Allí es troba ja tot l'equip, format per deu estudiants coordinats per Vicente Colomer, professor i investigador de l'Institut IDF. Van aterrar en terres britàniques dissabte passat, i des d'allí, continuen sumant dígits al comptador d'hores de treball, tot perquè l'IDF19 comence a rodar al circuit dimecres que ve, dia del tret d'eixida als entrenaments oficials.

Els estudiants integrants de l'equip són: Mar López, del doble Grau en Enginyeria Informàtica-Administració i Direcció d'Empreses, Carlos Finch, Matías Tissot, Alessandro Zenone, Sergio Carrillo, Ismael Grueso, Alejandro Ochoa i Daniel Cabezuelo, tots ells del Grau d'Enginyeria Mecànica, Juan Campos, del Grau en Enginyeria en Disseny Industrial i Desenvolupament de Productes, i Patricia Baztaga, del Grau en Enginyeria Informàtica.

Des del pàdoc, Mar López afirma que "participar en aquest projecte, en aquesta competició, és el colofó ideal al curs, a la formació que rebem al campus. És veritat que són moltes hores de treball, però tot l'esforç val la pena, més si pot ser quan veus el nostre nou cotxe ja llest per a rodar per aquest gran circuit".

Un prototip revolucionari

L'IDF19 és un prototip revolucionari. El xassís està fabricat amb fibra de carboni preimpregnada, una estructura de niu d'abella de fibra de vidre i paper fenòlic per a separar els compartiments del motor i el conductor. Té un motor d'injecció electrònica de 35 centímetres cúbics -l'any passat n¿era de 25- al qual s¿ha augmentat la compressió, fet que afavoreix la millor crema de l'etanol i, en últim terme, que el consum de combustible siga inferior. A més, té millor acceleració que el seu predecessor, l'IDF18, i pot aconseguir pics de velocitat superiors als 70 km/h.

Les longituds són les mateixes que l'IDF18, ja que el motle del monobuc no ha canviat: 3,10 metres de llarg, 60 centímetres d'ample i 62,5 d'alt. No obstant això, l'equip sí ha modificat el pes, reduït a tan sols 26,5 quilos, un 33% menys que el prototip amb el qual l'equip de la UPV ha competit els últims anys. Així mateix, també han canviat la transmissió, que enguany és per cadenes, en lloc de per corretges, la qual cosa ha afavorit també la reducció de pes.

Per a la construcció, l'equip IDF Eco-Marathon del campus d'Alcoi de la UPV ha comptat amb el patrocini de Tallers Xúquer de Carcaixent, Gurit Spain, Mecanitzats XYZ, Cadenes Moblat d'Algemesí, l'alemanya HPP Strategy and Marketing Consulting, Loctite i TeXtreme.

"Tot va començar al juliol de l'any passat, en tornar d'aquesta prova" apunta Alessandro Zenone. "El desafiament era important, però ací estem, amb el nostre nou bòlid i amb unes ganes enormes que comence la competició", afirma qui es posarà als comandaments de l'IDF19 al circuit de Brooklands.

El rècord de l'equip: 1.294 quilòmetres amb un litre de combustible

Després de les validacions i inspeccions tècniques, la preparació conclourà demà dimarts, mentre que la competició arrancarà el dimecres a les 9 hores.

La prova consisteix a recórrer 11 voltes al traçat d'1,4 km del circuit de Brooklands, en menys de 39 minuts, amb una velocitat mitjana de 25 km/h aproximadament..., i amb el menor consum de combustible possible, principal objectiu de la Shell Eco-Marathon. Cada equip té quatre intents. De totes les marques registrades -sempre que complisca amb els requisits exigits-, es tria la millor.

"Per a aconseguir l'objectiu", explica Vicente Colomer, "per a ser els més eficients, a més de les prestacions del vehicle, hi ha alguna cosa que és fonamental: accelerar exclusivament en els punts clau del traçat i, en la resta, rodar amb el motor apagat i aprofitar la inèrcia. Aquesta és la base per a aconseguir la millor marca, per a recórrer més quilòmetres amb menys combustible".

Fins al moment, el rècord de l'equip IDF Eco-Marathon del campus d'Alcoi de la UPV està en 1.294 quilòmetres recorreguts amb un litre de combustible. Ho van aconseguir fa quatre anys. Ara, el desafiament està servit.

Segueix la prova al detall

Dia a dia, anirem comptant els progressos d'aquest equip UPV de Generació Espontània i la seua gran aventura a Anglaterra. Estigues atent al web de la UPV, als canals socials d'IDF Eco-Maraton UPV (FB i IG) i els nostres canals a Twitter, Instagram y Facebook.

Concurs ideaT UPV Campus d’Alcoi Concurs ideaT UPV Campus d’Alcoi
VII edició del concurs ideaT UPV Campus d’Alcoi - Àgora Emprenedors.
Finalitza 'Ciència en Acció' Finalitza 'Ciència en Acció'
XX edició en la qual han participat estudiants de més de 10 països.
Materials tèxtils que carreguen mòbils Materials tèxtils que carreguen mòbils
Els nous dispositius estan dissenyats per investigadors del Campus d'Alcoi de la UPV.
Texdencia exposarà a l'IVAM CADA Alcoi Texdencia exposarà a l'IVAM CADA Alcoi
El Grup de Generació Espontània del Campus d'Alcoi participarà en una nova exposició.
Escola UPV destacada Escola UPV destacada
L'EPSA rep el premi 'Escola UPV destacada' en esports.
Programa esportiu 2019/20 Programa esportiu 2019/20
Programa esportiu 2019/20 del 1r quadrimestre.