Especial Shell Eco-Marathon - Dia 2

Clars i núvols en el paddock del circuit de Brooklands... culminats amb una classe pràctica magistral d'enginyeria automobilística.

[ 03/07/2019 ]
L'equip IDF Eco-marathon a la Shell Eco-Marathon Europa 2019

Poc més de 60 minuts van necessitar els tècnics de la Shell Eco-Marathon Europa 2019 per a comprovar que l'IDF19 estava niquelat. La millor inspecció tècnica en els 14 anys que l'equip porta competint en aquesta prova. "No han pogut posar ni un però", destaca Vicente Colomer.

Tot el treball d'aquests dies en Brooklands, -les més de 2.000 hores prèvies emprades a donar vida al nou prototip- fan que el somni vaja per bon camí. Volta al paddock, una mica de música, una mica de pernil -no podia faltar en la base d'operacions!- i molt intercanvi d'experiències amb els equips. Un voluntari de Shell s'interessa pel "pata negra" -el cotxe... bo, i pel pernil també-.

L'ambient ara és més distès. Fins a, aproximadament, les 12 del migdia. Llavors, alguna cosa comença a anar malament. Primer, sembla que s'ha soltat un sensor. Però no, el cigonyal s'ha doblegat per l'alta compressió del motor. Anem a pams.

Clars

La jornada començava amb el grill -al qual us presentàvem ahir- sonant. L'equip del Campus d'Alcoi seria el primer a passar per tots els punts de la carpa d'inspecció. Allí, prop de seixanta paràmetres es revisen a consciència. Primer, el pes del vehicle. També el dels pilots, que han de superar els 50 quilos... si no, els tècnics llastren el cotxe. Després, els jutges supervisen cada racó del prototip, tots els seus components, el seu disseny, mesures, muntatge, acabat, distància entre eixos... Clars.

D'ací, Alessandro i Mar -els pilots, titular i suplent de l'IDF19- passen una de les proves fonamentals per a la competició: la de seguretat -una de les màximes de la Shell Eco-Marathon-. Primer un i després un altre, pugen al vehicle. Han de ser capaços d'eixir en deu segons del mateix sense que ningú els ajude, perquè en cas d'emergència durant la competició puguen aconseguir-ho. Tots dos ho fan en 8 segons. Somriures.

Manca comprovar els frens. L'IDF19 se situa -amb Alessandro als comandaments- en un pendent del 20%. Els jutges comproven que els eixos frenen independentment, que el sistema instal·lat és l'adequat. Tot en ordre. Com també ho estarà la part elèctrica, que sorprèn el jutge. Ací, qui parla és Matías. Ell és el responsable de la instal·lació i és a ell a qui es dirigeix l'inspector. Vol saber on està el fusible de protecció, quin tipus de bateries porta, com es carreguen, quin tipus de carregador empra... Res queda sense inspeccionar. "La vostra instal·lació elèctrica és perfecta", conclou el jutge. Tot segueix sobre rodes. Ni un solo però. Cel i paddock totalment buidats.

Ja només queda passar per la zona de combustible. Allí comproven que el motor d'arrencada no és capaç de moure el cotxe, així com el correcte funcionament dels sistemes de parada d'emergència i l'ompliment del tanc fins a dalt... amb un total de 35 mil·lilitres de combustible! Tot en ordre. Ha passat poc més d'una hora. Una inspecció de llibre. Vincent, el supervisor tècnic de l'organització, li lliura a Vicente, el cap de l'equip, els adhesius que acrediten que l'IDF19 està llest. L'ambient és més relaxat, però quan el sol està en el més alt del circuit, alguna cosa comença a no anar bé.

Núvols

El cotxe no respon. El sensor que mesura la posició del cigonyal falla. Però no és problema del sensor, és més greu. La compressió del motor és tal que ha doblegat el cigonyal... i fa el que li dóna la gana!. Tensió en el paddock, però sense perdre mai el bon ambient -és alguna cosa que impregna aquesta competició-. Els mecànics de l'equip desmunten el motor: cal redreçar el cigonyal. La base d'operacions de l'equip es converteix, ara més que mai, en una classe pràctica magistral d'enginyeria automobilística. Es desmunta el motor per complet, passa'm aquella clau, necessite el martell. Un intent, un altre... cigonyal alineat. I es continua treballant en ell per a polir-ho encara més i que cada peça de l'engranatge encaixe. Mentrestant, dos companys d'Alacant s'acosten a ajudar. Queda molt treball per fer. El motor ha arrancat, però el tensor decideix desmuntar-se.

Cau la nit en el circuit del Mercedes-Benz World. Esgotats, Juan, Daniel, Alejandro, Ismael, Sergio, Alessandro, Matías, Carlos i Mar, i el cap del taller, Vicente, tornen cap al càmping en l'últim autobús que sale del circuit. Dia de núvols i clars. Això és la Shell Eco-Marathon.

Segueix la prova al detall

Dia a dia, anirem comptant els progressos d'aquest equip UPV de Generació Espontània i la seua gran aventura a Anglaterra. Estigues atent al web de la UPV, als canals socials d'IDF Eco-Maraton UPV (FB i IG) i els nostres canals a Twitter, Instagram y Facebook.

XIII Premis IDEES UPV XIII Premis IDEES UPV
Lliurament de sol·licituds fins al 18 d'octubre.
Material didàctic antic de l'edifici del Viaducte Material didàctic antic de l'edifici del Viaducte
Comença la restauració d'unes 300 peces inventariades.
Programa València Coopera 2019 Programa València Coopera 2019
Projecte de Cooperació al Desenvolupament a Mauritània.
Pau, el bot de conversa de la Universitat Politècnica de València	Pau, el bot de conversa de la Universitat Politècnica de València
Des d'el mes de juny passat ha atès a més de 6800 usuaris.
Jornada d'Acollida Jornada d'Acollida
El 3 de setembre a les 10.30 h en el Pavelló Esportiu de l'Edifici Georgina Blanes.
Ajudes de menjador Ajudes de menjador
Sol·licita ja fins a 80 vals de menú per al curs acadèmic 2019-2020.
ADSIDEO 2019 ADSIDEO 2019
Programa d'ajudes per a Projectes de Recerca ODS.