Especial Shell Eco-marathon - Dia 3

El 'mono de Niki Lauda' espera en el box. Després d'un intens dia, l'equip supera totes les adversitats i en unes hores l'IDF19 rodarà per Brooklands.

[ 04/07/2019 ]
El equipo IDF Eco-marathon en la Shell Eco-Marathon Europa 2019

''Conforme venies cap al box, em recordaves a Niki Lauda''. Qui ho diu és Dani; es dirigeix a Alessandro, que s'acosta al box de l'equip amb un full a la mà. És el traçat del circuit de Brooklands; en ell ha marcat diversos punts estratègics, alguns amb un cercle, uns altres amb una creu. Els primers són els possibles punts d'arrencada del motor; els segons, aquells en els quals haurà de parar-lo. I és que la clau de la competició està ací, a accelerar només en els punts estratègics de l'històric traçat i rodar amb el motor apagat en la resta del circuit, deixant-se portar. Zenone té ben estudiat el circuit.

Al llarg de tot el dia, alguns dels que ja han circulat per ell comenten en el box les dificultats del traçat i ofereixen algun que altre consell. ''És un circuit exigent, però en el qual es pot rodar molt bé'', assegura Alessandro, abillat amb aqueix mono roig que en el box recorda a Andreas Nikolas Lauda. Està preparat per a eixir. Tot depèn de com responga en unes hores l'IDF19.

"C'est le marathon, patron"

Després de quasi vint-i-quatre hores d'intens treball, arriba el moment clau. Des d'ahir a la vesprada, l'equip ha canviat el cigonyal per un nou, ha tornat a assemblar el motor, fins i tot ha hagut de soldar un pinyó. Arriba el moment del test; són les 13.57 hores. ''Porta'm el manòmetre. Bateria posada. Algú que agafe l'home mort. Carreguem mapa''.

Al box ''només'' se sent el rugit del motor. La primera arrencada no fa ser molt optimista. El segon intent el confirma, perquè ni tan sols arranca. El cigonyal ha tornat a doblegar-se malgrat les modificacions fetes en l'avanç del motor, amb les quals van canviar la posició del pistó. ''Agafeu el motor estàndard i munteu-lo. Alessandro, trau-te el mono''. L'IDF19 no rodarà avui. Vicente resumeix la situació així. ''C'est le marathon, patron''. Efectivament, com dèiem ahir, així és la Shell Eco-marathon.

Però la maquinària no para. ''Si això et passa en un equip sense recursos, si véns a la competició sense tot el que teniu ací, ja podríeu arreplegar'', li diu el cap de l'equip IES Leonardo da Vinci (Alacant) a Carlos, mentre aquest treballa ja a preu fet amb el cigonyal. I així és: el box de l'IDF19 està ple de recursos. Els tornaran a posar tots sobre la taula -i sobre l'IDF19- durant tota la vesprada.

Fins que cau el sol, Matías, Ismael, Alessandro, Sergio, Mar, Carlos, Alejandro, Juan, Daniel i Vicente no paren. Reben l'ajuda de vells companys de la competició. Alguns d'ells, com el manager de l'equip de l'IDF, porten 14 anys seguits venint, aprenent i divertint-se en la Shell Eco-marathon. N'hi ha fins i tot que porten 23, com Santiago, de l'IES Alto Nalón (Barredos, Astúries). ''La Shell Eco-marathon és un autèntic màster accelerat'', asseguren.

I les classes continuen ara en el box de la Universitat Tècnica d'Istanbul, que cedeix a l'equip de l'IDF un torn per a mecanitzar un pistó. L'operació la duu a terme Federico, membre de l'equip de la Universitat Miguel Hernández (UMH) i professor de mecanitzat en Secundària. L'objectiu és reduir l'altura del pistó, baixant així la relació de compressió en la cambra de combustió. Tot per a evitar que el cigonyal torne a doblegar-se. Això és també la Shell Eco-marathon. Hi ha competitivitat, sí; però per damunt de tot està la companyonia entre equips. El de l'IDF torna al seu box per a muntar el motor amb el nou pistó i instal·lar-lo en el vehicle. Acaben a les 22 hores, amb el circuit tancant les portes.

El mono del Niki Lauda de l'IDF ha hagut d'esperar, però en unes hores Alessandro tornarà a enfundar-se'l, per eixir ja a pista. L'aventura continua.

Segueix la prova al detall

Dia a dia, anirem comptant els progressos d'aquest equip UPV de Generació Espontània i la seua gran aventura a Anglaterra. Estigues atent al web de la UPV, als canals socials d'IDF Eco-Maraton UPV (FB i IG) i els nostres canals a Twitter, Instagram y Facebook.

Concurs ideaT UPV Campus d’Alcoi Concurs ideaT UPV Campus d’Alcoi
VII edició del concurs ideaT UPV Campus d’Alcoi - Àgora Emprenedors.
Finalitza 'Ciència en Acció' Finalitza 'Ciència en Acció'
XX edició en la qual han participat estudiants de més de 10 països.
Materials tèxtils que carreguen mòbils Materials tèxtils que carreguen mòbils
Els nous dispositius estan dissenyats per investigadors del Campus d'Alcoi de la UPV.
Texdencia exposarà a l'IVAM CADA Alcoi Texdencia exposarà a l'IVAM CADA Alcoi
El Grup de Generació Espontània del Campus d'Alcoi participarà en una nova exposició.
Escola UPV destacada Escola UPV destacada
L'EPSA rep el premi 'Escola UPV destacada' en esports.
Programa esportiu 2019/20 Programa esportiu 2019/20
Programa esportiu 2019/20 del 1r quadrimestre.