Pau, el bot de conversa de la Universitat Politècnica de València

Des d'el mes de juny passat ha atès a més de 6800 usuaris.

[ 24/07/2019 ]

A principis del passat mes de juny, la Universitat Politècnica de València presentava el primer bot de conversa de les universitats valencianes –i segon de totes les espanyoles. De nom Pau, el seu objectiu era millorar l'atenció i solucionar els dubtes de l'alumnat que es presentava a les Proves d'Accés a la Universitat. Dubtes del tipus quan i com podré conèixer la meua nota de les PAU?,puc fer la preinscripció sense tenir la meua nota de juliol?

I les xifres d'aquesta primera fase d'aplicació del bot de conversa són més que positives: des d'el mes de juny passat, 6809 usuaris han formulat alguna pregunta a Pau des del seu ordinador - o qualsevol altre dispositiu mòbil; s'han generat més de 8413 converses i Pau ha enviat més de 24700 missatges.

Aquest bot de conversa suposa un pas més en la nostra atenció a l'alumnat. És un plus per a la nostra web, una iniciativa que millorarà molt la relació entre l'estudiant i la nostra universitat”, destaca José Luis Cueto, vicerector d'Alumnat, Cultura i Esport de la Universitat Politècnica de València.

Una de les característiques més importants de Pau és la rapidesa amb la qual és capaç de respondre a les preguntes dels usuaris. En aquesta primera fase d'implantació del bot de conversa, la duració mitjana de les converses ha sigut de 51,7 segons. I ha destacat també pel seu mínim percentatge d'error, que se situa en un 4’95%.

Pau és molt pràctic, perquè podem interactuar amb ell des de qualsevol dispositiu. No ocupa espai, no cal actualitzar-ho i no cal descarregar-ho. I, a més, resulta molt familiar per als estudiants, totalment acostumats a treballar amb aquest tipus eines”, añade Virginia Vega, vicerectora de Recursos Digitals i Documentació de la Universitat Politècnica de València.

Intel·ligència Artificial al servei de l'alumnat

Pau és un sistema d'Intel·ligència Artificial, un programa que, a partir d'un corpus conversacional, és capaç de parlar amb el seu interlocutor intercanviant missatges amb ell. En aquest cas, la UPV va treballar prèviament amb una sèrie d'estudiants per a generar aqueix corpus i va incorporar aquella informació que podria respondre a les preguntes plantejades pels usuaris, sempre vinculades a les Proves d'Accés a la Universitat.

A partir d'aquesta informació, Pau és capaç de resoldre els dubtes i fins i tot d'anar aprenent sobre qüestions que no sap, gràcies al machine learning –aprenentatge automàtic. Operatiu les 24 hores del dia, Pau és el resultat de l'aplicació de la intel·ligència artificial a les necessitats comunicatives actuals, i ha nascut amb l'objecte, senzillament, de fer-li la vida més fàcil als estudiants”, afig Virginia Vega.

El disseny, clau

Una de les claus de l'èxit de Pau ha sigut també el seu disseny. “Es tracta d'un personatge jove, simpàtic i que, des del mateix nom, evita que puga ser assignat a cap mena de gènere. No hi ha dubte que el disseny ha sigut un gran encert”, destaca Cueto.

Més respostes

Després del bon acolliment d'aquesta pionera iniciativa a la Comunitat Valenciana, la UPV treballa ja per a ampliar els serveis de Pau, de manera que puga respondre a preguntes no solament vinculades a admissió, preinscripció, etc. com enguany.

De cara al curs que ve, la nostra idea és anar incloent més respostes, perquè Pau siga encara més operatiu i puga interactuar amb més usuaris. D'aquesta manera, a més, aquest bot de conversa ens permetrà millorar també l'atenció presencial, perquè en la mesura que solucionem dubtes a través d'ell, aquelles consultes que rebem directament en la universitat les podrem atendre millor i amb més temps”, conclou José Luis Cueto.

La UPV, entre les cent millors universitats del món La UPV, entre les cent millors universitats del món
En concret en la 87a posició en l'ensenyament de ciències tècniques.
IV Workshop d’Economia Valenciana IV Workshop d’Economia Valenciana
Vora 40 professionals s’han inscrit a l’esdeveniment.
Fira Tots Sants de Cocentaina Fira Tots Sants de Cocentaina
El Campus d'Alcoi de la UPV estarà present en la Zona Tecnològica.
Concurs ideaT UPV Campus d’Alcoi Concurs ideaT UPV Campus d’Alcoi
VII edició del concurs ideaT UPV Campus d’Alcoi - Àgora Emprenedors.
Finalitza 'Ciència en Acció' Finalitza 'Ciència en Acció'
XX edició en la qual han participat estudiants de més de 10 països.
Materials tèxtils que carreguen mòbils Materials tèxtils que carreguen mòbils
Els nous dispositius estan dissenyats per investigadors del Campus d'Alcoi de la UPV.
Texdencia exposarà a l'IVAM CADA Alcoi Texdencia exposarà a l'IVAM CADA Alcoi
El Grup de Generació Espontània del Campus d'Alcoi participarà en una nova exposició.