Material didàctic antic de l'edifici del Viaducte

Comença la restauració d'unes 300 peces inventariades, de les quals 75 ja estan fitxades i documentades.

[ 30/07/2019 ]
Restauració del material didàctic antic de l'edifici del Viaducte

Estudiants de la Universitat Politècnica de València (UPV) han començat a restaurar les primeres peces del que serà el museu de l'Escola Politècnica Superior d'Alcoi (EPSA). Durant una setmana han estat en l'edifici situat en la zona del Viaducte.

Beatriz Doménech és Llicenciada en Belles arts per la UPV i és una de les professionals encarregada d'aquesta restauració. Doménech comenta que en primer lloc han documentat les peces fotogràficament, han realitzat un estudi de l'estat de conservació i, posteriorment, les han intervingudes: “ens encarreguem d'eliminar prèviament tota la pols mitjançant aspiració, després amb goma d'esborrar estem restaurant els materials més delicats. Anem mostra a mostra intervenint-los segons les necessitats que presenten”. Al costat de Doménech, els estudiants del Màster Universitari en Conservació i Restauració de Béns Culturals encarregats del projecte són Cynthia Liñana, Dèlia Todolí i Jakub Zelazowski. Aquest Màster Universitari pertany al Departament de Conservació i Restauració de Béns Culturals de la UPV.

Les primeres peces que han intervingut són mostraris ja que “presentaven més danys i alguns tenen depòsits de pols, que manca, pèrdues…”. La intenció és que, en un futur, puguen restaurar maquinària industrial més voluminosa. Beatriz Doménech, que a més és alcoiana de naixement, apunta que les peces restaurades “són de fusta i metall. Ho hem intervingut fent tractaments preventius de la fusta per a evitar futurs atacs d'insectes. A més, hem netejat els metalls perquè es puga veure l'estat en què estaven en el moment de la seua utilització”.

La peculiaritat d'aquesta tasca, encarregada a estudiants de la UPV, és que es tracta d'obres poc comunes. Els alumnes s'enfronten a altres problemes diferents als que han estudiat. L'alcoiana defineix aquest treball com a “una oportunitat única”, perquè “les peces ja les coneixia igual que el patrimoni industrial alcoià. Restaurar aquestes peces és una cosa espectacular”.

Jorge Segura, director acadèmic del Grau en Enginyeria Mecànica, indica que el material restaurat és didàctic cientificotècnic antic. Sosté que està datat “des de mitjan segle XIX fins a 1970 aproximadament” i que “constitueixen una col·lecció de maquetes, instruments, i panells bastant ben conservada per a l'ensenyament de principis científics i processos industrials”. Segura afig que “el material va ser comprat al llarg d'aquest període de temps adaptant-se als diferents plans d'estudi. Pel fet que durant aquest període de temps van conviure en l'edifici ensenyaments de mestratge, batxillerat, enginyeria; el material és molt divers, sent majoritari l'instrumental dedicat als ensenyaments industrials”.

Inici del museu

La restauració d'aquestes peces és el primer pas per a la creació del futur museu. Juan Francisco Picó, responsable de l'Àrea de l'Entorn i Seus Universitàries, indica que el museu es dividirà en tres pilars: història acadèmica del campus, història de persones il·lustres que han passat per l'Escola Industrial d'Alcoi i la història dels edificis que han albergat l'escola en algun moment.

Picó sosté que un altre objectiu d'aquest museu és conservar d'una forma més òptima aquestes peces de gran valor. A més de les peces més antigues, la intenció és que també apareguen peces de la història recent com són, per exemple, treballs del grup de Generació Espontània Milano Workshop.

El Vicerectorat d'Alumnat, Cultura i Esport ha apostat per aquest projecte, ja que ha organitzat, subvencionat i gestionat les pràctiques del Servei Integrat d'Ocupació (SIE), tant del vessant documental com les pràctiques de restauració. L'estudiant que fa els treballs de documentació és Josep Maria Riera, de 4t curs del Grau en Enginyeria Química.

Rosa Vercher, Subdirectora de Cultura, Esports, Col·legi Major i Universitat Sènior, indica que “la intenció del Campus d'Alcoi de la UPV és continuar amb el projecte en el futur”. Una de les maneres de fer-ho podria ser “línies de subvencions de Cultura de les administracions públiques”.

La UPV, entre les cent millors universitats del món La UPV, entre les cent millors universitats del món
En concret en la 87a posició en l'ensenyament de ciències tècniques.
IV Workshop d’Economia Valenciana IV Workshop d’Economia Valenciana
Vora 40 professionals s’han inscrit a l’esdeveniment.
Fira Tots Sants de Cocentaina Fira Tots Sants de Cocentaina
El Campus d'Alcoi de la UPV estarà present en la Zona Tecnològica.
Concurs ideaT UPV Campus d’Alcoi Concurs ideaT UPV Campus d’Alcoi
VII edició del concurs ideaT UPV Campus d’Alcoi - Àgora Emprenedors.
Finalitza 'Ciència en Acció' Finalitza 'Ciència en Acció'
XX edició en la qual han participat estudiants de més de 10 països.
Materials tèxtils que carreguen mòbils Materials tèxtils que carreguen mòbils
Els nous dispositius estan dissenyats per investigadors del Campus d'Alcoi de la UPV.
Texdencia exposarà a l'IVAM CADA Alcoi Texdencia exposarà a l'IVAM CADA Alcoi
El Grup de Generació Espontània del Campus d'Alcoi participarà en una nova exposició.