Acte d'obertura de les universitats públiques valencianes

El president de la Generalitat Valenciana, Ximo Puig, inaugura el curs acadèmic a la Universitat Politècnica de València.

[ 16/09/2019 ]
Acte d'obertura de les universitats públiques valencianes

Dijous passat 12 de setembre va tenir lloc l'acte d'obertura del curs acadèmic de les universitats públiques valencianes en el paranimf del campus de Vera de la Universitat Politècnica de València. La celebració va comptar amb l'assistència del president Ximo Puig, la consellera d'Innovació i Universitats Carolina Pascual, la consellera d'Agricultura Mireia Mollà, així com els cinc rectors i rectores de les universitats públiques valencianes, entre altres autoritats.

Reivindicant l'excel·lència universitària valenciana

En el seu discurs, el rector Francisco Mora va assenyalar que "és temps de fer política universitària amb altura de mires i visió estratègica de país. Obriguem un debat públic sense restriccions i abordem amb tota radicalitat les febleses i fortaleses de la universitat. Això és, arribem a l'arrel dels grans problemes i els evidents mèrits de la institució. Però també exigim a la societat, als agents econòmics i socials, als poders públics, que es prenguen de debò la universitat".

Francisco Mora va aprofitar l'ocasió per a reivindicar l'excel·lència valenciana: "Malgrat comptar amb menys mitjans i autonomia que els nostres homòlegs europeus, la qualitat del sistema universitari públic valencià no és menor, i el servei que reben els nostres estudiants és similar al dels seus. Ara bé, la inèrcia i el voluntarisme no donen per a més".

En paraules del rector, "necessitem una vertadera i efectiva autonomia universitària i un adequat finançament (...). I donem suport al Govern Valencià en la seua exigència al Govern de l'Estat perquè adopte les mesures necessàries que faciliten l'aprovació d'un nou model de finançament autonòmic o qualsevol mesura urgent substitutiva, encara que siga transitòria".

El repte: modernitzar la UPV per a complir millor la funció social

D'altra banda, el rector va anunciar dos nous projectes per a la Universitat Politècnica de València, "encaminats a modernitzar la institució per a complir millor la nostra funció social". El primer porta per nom UPV Laboratori de Sostenibilitat i permetrà introduir en els tres campus l'agenda 2030, amb un compromís actiu per a contribuir als Objectius de Desenvolupament Sostenible. I el segon suposa la posada en marxa d'un Centre en Xarxa d'Intel·ligència Artificial, en el qual participaran professors i investigadors relacionats amb qualsevol disciplina. "No serà un centre convencional", va subratllar el rector.

El president Puig: "reivindicació, audàcia, i corresponsabilitat"

A continuació, el president de la Generalitat va reconèixer que fa falta continuar treballant per a trobar el millor model de finançament de les universitats valencianes. "En les actuals circumstàncies (amb la interinitat institucional que viu Espanya i també amb la infrafinanciació històrica que pateix la nostra Comunitat) hem de conjugar reivindicació, audàcia, i corresponsabilitat".

En aqueix sentit, Puig va avançar la data de l'inici dels treballs. "Els anuncie que posarem en marxa, ja en aquest mes d'octubre, el grup de treball que ha d'elaborar el document base que definirà el nou pla de finançament de les universitats públiques valencianes. (...) Una reivindicació justa de les rectores i rectors que hem d'aconseguir portar a la realitat".

Medalla de la UPV per a la Reial Acadèmia de Belles arts i lliçó inaugural

Durant l'acte, s'ha presentat, a més, la memòria anual de la UPV i ha tingut lloc la investidura de nous doctors i doctores i el reconeixement al professorat que ha obtingut la cinquena avaluació positiva a l'activitat investigadora. A més, s'ha fet lliurament de la Medalla de la Universitat Politècnica de València, a la Reial Acadèmia de Belles arts de Sant Carles.

La lliçó inaugural ha sigut a càrrec de la doctora Amparo Chiralt, que ha parlat sobre els "Materials biodegradables actius per a l'envasament d'aliments".

Més informació

La UPV, entre les cent millors universitats del món La UPV, entre les cent millors universitats del món
En concret en la 87a posició en l'ensenyament de ciències tècniques.
IV Workshop d’Economia Valenciana IV Workshop d’Economia Valenciana
Vora 40 professionals s’han inscrit a l’esdeveniment.
Fira Tots Sants de Cocentaina Fira Tots Sants de Cocentaina
El Campus d'Alcoi de la UPV estarà present en la Zona Tecnològica.
Concurs ideaT UPV Campus d’Alcoi Concurs ideaT UPV Campus d’Alcoi
VII edició del concurs ideaT UPV Campus d’Alcoi - Àgora Emprenedors.
Finalitza 'Ciència en Acció' Finalitza 'Ciència en Acció'
XX edició en la qual han participat estudiants de més de 10 països.
Materials tèxtils que carreguen mòbils Materials tèxtils que carreguen mòbils
Els nous dispositius estan dissenyats per investigadors del Campus d'Alcoi de la UPV.
Texdencia exposarà a l'IVAM CADA Alcoi Texdencia exposarà a l'IVAM CADA Alcoi
El Grup de Generació Espontània del Campus d'Alcoi participarà en una nova exposició.