Mor Margarita Salas

La UPV lamenta profundament la pèrdua de l'extraordinària científica.

La UPV lamenta profundament la pèrdua de l'extraordinària científica, figura clau en el coneixement de la duplicació de l'ADN.

[ 08/11/2019 ]

Margarita Salas, científica d'impacte mundial, va morir ahir a Madrid als 80 anys, víctima d'un problema de reg en el seu tub digestiu. La investigadora asturiana, figura clau a nivell internacional en l'àmbit de la genètica i primera dona espanyola a ser triada com a membre de l'Acadèmia Nacional de Ciències dels Estats Units (al 2007), marxa deixant arrere un currículum excepcional.

Nascuda en la localitat asturiana de Canero el 30 de novembre de 1938, Salas es va llicenciar en Ciències Químiques per la Complutense de Madrid, universitat en la qual, posteriorment, es doctoraria en Bioquímica influenciada pel Nobel espanyol Severo Ochoa, conegut del seu pare i professor seu a Nova York entre el 1964 i el 1967.

Després de tornar dels Estats Units, Salas va ser professora de Genètica Molecular en la Facultat de Químiques des del 1968 fins al 1992, desenvolupant a més activitat docent en la Facultat de Ciències de la Universitat Autònoma de Madrid del 1976 al 1981.

Així mateix, des del 1974, la seua labor docent es va estendre també al Centre de Biologia Molecular Severo Ochoa -pertanyent al Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC)-, que va dirigir fins al 1994.

Reconeguda nacional i internacionalment

Elegida presidenta de la Societat Espanyola de Bioquímica l'any 1988, Salas va dirigir l'Institut d'Espanya del 1995 al 2003 i va rebre, durant la seua dilatada trajectòria, nombrosos reconeixements nacionals i internacionals, entre els quals la científica va tirar sempre en falta el Príncep d'Astúries, guardó que li feia especial il·lusió per la seua condició d'asturiana, com ella mateixa va reconèixer públicament.

El seu descobriment de l'ADN polimerasa del virus bacteriòfag phi29 permet amplificar l'ADN de manera senzilla, ràpida i fiable, circumstància que ha aplanat el camí a nombrosos avanços genètics. "Aquesta tecnologia ha sigut la patent més rendible del CSIC", assenyala la pròpia institució en un comunicat.

La seua imatge, al Rectorat de la UPV

La UPV, que va triar a Margarita Salas com a icona del seu projecte Murals Interactius - Dones de Ciència, lamenta profundament la pèrdua d'aquesta autèntica pionera, la imatge de la qual brilla amb llum pròpia en la façana del Rectorat de la nostra institució universitària, en homenatge a la seua extraordinària contribució a la ciència i a la integració de la dona en aquesta, lluita a la qual va dedicar bona part de la seua vida. Descanse en pau.

Més informació

Programa de Col·laboració UPV - FISABIO (POLISABIO) Programa de Col·laboració UPV - FISABIO (POLISABIO)
Al Campus d'Alcoi de la UPV se li han concedit 3 projectes.
Màgia de la Ciència i Tallers de Química Màgia de la Ciència i Tallers de Química
Activitats realitzades dins de la Setmana del Ciència.
Neuromàrqueting en l’alta cuina de Madrid Fusión Neuromàrqueting en l’alta cuina de Madrid Fusión
Estudi d'investigadors del Campus d'Alcoi de la UPV juntament amb la consultora Breating Brain per a Kiko Moya, xef de L’Escaleta.
Aprenent habilitats jugant al golf Aprenent habilitats jugant al golf
Estudiants del MUIOL del Campus d'Alcoi de la UPV.
Concurs ideaT UPV Campus d’Alcoi Concurs ideaT UPV Campus d’Alcoi
VII edició del concurs ideaT UPV Campus d’Alcoi - Àgora Emprenedors.
Jornades de Portes Obertes 2020-2021 Jornades de Portes Obertes 2020-2021
Per a pares i futurs alumnes el 28 de març de 2020.
Torna First Lego League Torna First Lego League
Tornem a organitzar el Torneig Classificatori de la Comunitat Valenciana First Lego League!